Własna działalność gospodarcza, to nie tylko wygoda, ale i nieograniczone możliwości rozwoju. Polskie prawo przez cały czas udoskonala procedurę rejestrowania firm, dlatego też informacje o tym, jak założyć własną firmę krok po kroku, są znane większości przyszłych przedsiębiorców.

Krok 1 – wniosek CEIDG

Pierwszym i najważniejszym krokiem w kierunku założenia własnej firmy, jest wypełnienie i wysłanie wniosku CEIDG. We wniosku tym musimy zawrzeć następujące informacje:

  • Swoje dane osobowe, imię, nazwisko, adres zamieszkania, datę urodzenia, PESEL i numer dowodu osobistego.
  • Numer NIP.
  • Nazwę firmy oraz imię i nazwisko właściciela, a w przypadku zatrudniania pracowników, także ich liczbę.
  • Formę opodatkowania, którą wybraliśmy dla swojej działalności.
  • Kody PKD określające charakter działalności, jaka chcemy wykonywać.

W formularzu CEIDG jest również miejsce na podanie numeru firmowego konta bankowego, ale takowego siłą rzeczy nie założymy przed potwierdzeniem zarejestrowania własnej firmy. Numer ten należy uzupełnić w późniejszym czasie.

Urząd gminy przesyła zgromadzone we wniosku CEIDG dane do ZUS-u, GUS-u i Urzędu Skarbowego.

Krok 2 – wizyta w ZUS-ie

To, że ZUS został poinformowany o założeniu przez nas firmy, nie zwalnia nas z obowiązku odwiedzenia tej instytucji. Musimy udać się tam osobiście, żeby wypełnić wniosek przystąpienia do ubezpieczenia. Wnioski występują w dwóch rodzajach, jako wniosek ZUS ZUA – przeznaczony dla osób, które podlegają pełnemu ubezpieczeniu, lub jako ZUS ZZA, dla przedsiębiorców, których obowiązuje jedynie ubezpieczenie zdrowotne. Jeżeli mamy zamiar prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą, konieczne jest jeszcze wypełnienie formularza ZUS DRA.

Krok 3 – wizyta w Urzędzie Skarbowym

Jeżeli przedsiębiorca chce zostać płatnikiem VAT-u, musi udać się do urzędu, złożyć tam wniosek VAT-R i uiścić opłatę w wysokości 170 zł. Jeżeli przedsiębiorca jest zwolniony z VAT-u, odwiedza urząd dopiero po przekroczeniu rocznej sprzedaży w wysokości 150 tys. zł.

Krok 4 – konto firmowe i pieczątka

Kiedy otrzymamy już numer REGON, możemy udać się do banku w celu założenia firmowego konta bankowego i uzupełnić o niego nasz wpis do CEIDG. W kolejnym kroku dobrze byłoby wyrobić firmową pieczątkę. Co prawda w polskim prawie nie ma takiego obowiązku, ale posiadanie firmowej pieczątki stawia naszą firmę w lepszym świetle. Ponadto zamiast spisywać dane firmy na druki i faktury, możemy po prostu zrobić pieczątkę, która uproszcza całą sprawę.

Krok 5 – działania i promocja

To już wszystko, a tak naprawdę dopiero początek. Wraz z określonym we wniosku dniem otwarcia działalności gospodarczej, możemy już wystawiać faktury i rozwijać swój biznes. Żeby jednak przynosił on jak najlepsze efekty, warto pomyśleć o promocji. Wizytówki, firmowa strona internetowa, blog czy ulotki, to doskonały sposób na budowanie marki i przyciągnięcie potencjalnych klientów. Założenie firmy kończy się w momencie, kiedy uzupełnimy wszystkie dokumenty, a w kalendarzu ukaże się nam faktyczna data rozpoczęcia działalności.